Best view of this blog with Mozilla Firefox: resolution - 1024 x 768 pxls

Jumaat, Mac 13, 2009

PPSMI - Pembelajaran dan Pengajaran Sains, Matematik dalam Bahasa Inggeris

PPSMI - Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Aku tertarik untuk membahaskan isu ini setelah mengusha status seorang demi seorang member Y!M aku yang antara mereka mencatatkan sebagai "Bantah PPSMI".

Kenapa membantah? Kamu kamu berkenaan atau terlibat ke dengan PPSMI? Even kamu terlibat pun, aku merasakan bahawasanya PPSMI adalah sesuatu yang baik. Pihak pembangkang pun sibuk membantah begitu juga persatuan persatuan berkaitan Melayu yang membantah perlaksanaan PPSMI. Sedarkah kamu kamu yang membantah ini bahawasanya PPSMI telah dilaksanakan 6 tahun lalu!

Kenapa baru sekarang kamu membantah? Kenapa tidak semasa mula mula ia diperkenalkan sebelum sebulat suara bersetuju perlaksanaannya di Parlimen? Why now?

Tak masuk akal betul. Kalau nak dilihat hasil perlaksanaan PPSMI, lihatlah keputusan anak-anak dan cucu cucu kamu yang menduduki UPSR tahun lalu dan keputusannya adalah meningkat daripada tahun sebelumnya bagi dua subjek tersebut. Kamu dah hilang akal?

Kalau difikirkan balik akan kebaikan PPSMI, ia adalah sesuatu yang sangat berfaedah dan bermanfaat untuk generasi pelapis kepada kamu kamu yang dah tua bangka serta haprak. Adakah kamu sahaja yang berasakan layak untuk menguasai bahasa Inggeris dalam Sains dan Matematik? Kenapa anak anak dan cucu cucu kamu tidak boleh belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris? Rosak ke akidah mereka? Semakin tongong ke mereka? Lupakah mereka pada bahasa Melayu? Kamu ini terlalu pentingkan diri sendiri. Fikirkanlah masa depan mereka. Kamu sendiri dah nampak masa kamu. Kamu yang membantah semuanya berpendidikan tinggi seperti doktorat, sarjana muda dan sebagainya yang mempelajari ilmu kamu itu yang kebanyakannya dalam bahasa Inggeris.

Fikirlah semula. Apa relevannya kamu membantah? Lambat laun andai kata mereka ke menara gading, subjek itu jugalah yang akan mereka pelajari dalam bahasa Inggeris. Bodoh sungguh kamu ini walau kamu menggenggam seketul ijazah, doktorat dan sebagainya.

Dan kepada yang menulis status di Y!M tersebut (member kepada akU), kamu pun sama juga. Kenapa kamu nak membantah. Masa zaman kamu belajar di sekolah bukannya kamu belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris malah dalam bahasa Melayu tapi apa keputusan SPM kamu? Cemerlang? WOW...

Kalau kamu membantah, baik kamu resign daripada pekerjaan yang kamu lakukan sekarang(untuk rekod: beliao bekerja dalam bidang IT) dan koyakkan sahaja Diploma Teknologi Maklumat kamu kerana setahu aku, bahasa pengaturcaraan yang kamu gunakan untuk membina sistem, laman web dan sewaktu dengannya boleh dikatakan 100% dalam bahasa Inggeris.

Harap kamu akan tersedar daripada lamunan mimpi pembangkang/mereka mereka yang membantah PPSMI (sebab hampir semua pihak yang membantah PPSMI adalah pihak pembangkang).

OK, chill semua.


renung-renungkan dan selamat beramal~

pengkaki: kalau kamu bangkang Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, apa kata kamu bangkang juga bacaan solat kepada bahasa Melayu? - jgn jadi bengong yer. Bukan kamu sahaja yang nak pandai~


Hafiz

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kamu ada phd apa?

penulis.tidak.bernama berkata...

aku ada 'perasaan hasad dengki' pada sikap manusia yang tak berkenan di hati aku ni..kamu?