Best view of this blog with Mozilla Firefox: resolution - 1024 x 768 pxls

Rabu, Februari 25, 2009

Hudud - Hukum ALLAH

Dalam al-Quran al-Karim dah termaktub akan segala macam hukum Allah SWT yang kita kenali sebagai hukum hudud. Hukum ini adalah hukum yang ditentukan atau ditetapkan oleh Allah SWT kepada umat manusia yang melakukan kesalahan.

Walaubagaimanapun, kita pada hari ini tidak dapat menerima hukum tersebut kerana kononnya Islam pada zaman ini berbeza dengan Islam pada zaman nabi. Relevan? Apakah relevan alasan tersebut?

Pada aku, inilah hukum yang kekal untuk digunapakai oleh umat manusia di atas dunia ini supaya keamanan dan kesejahteraan hidup dapat kita jalani di atas muka bumi. Walaupun ia nampak kejam, tapi hikmah disebaliknya amat besar.

Fikir-fikirkanlah dan selamat beramal.



Seorang kanak-kanak dihukum kerana mencuri di Iran - dikatakan.

Kanak-kanak tersebut dihukum dengan meletakkan tangan kirinya di atas jalan supaya digelek oleh tayar kereta - kalau diikutkan, hukuman bagi mencuri dalam hudud ialah dipotong tangan.

Kasihan melihat hukuman ke atas kanak-kanak tersebut. Tapi inilah hukum Allah.

Tangan kanak-kanak terbabit digelek oleh tayar sebagai ganti hukuman memotong tangan. Pada aku, hukuman seperti ini sudah memadai untuk menyedarkan kanak-kanak terbabit dan juga umat manusia sekalian akan akibat mencuri.

Renung-renungkanlah dan selamat beramal~

Amal Ma'aruf Nahi Munkar
(Kerja kan kebaikan tinggalkan kejahatan)

ALLAH jua Maha Mengetahui

pengkaki: Islam hadhari? Apa itu Islam hadhari? Ada termaktub hukum hudud tak? - aku bukan anti-kerajaan atau pro-pembangkang atau sebaliknya bagi kedua-dua pihak. Cuma mencari di mana relevannya..



Hafiz

Tiada ulasan: