Best view of this blog with Mozilla Firefox: resolution - 1024 x 768 pxls
Memaparkan catatan dengan label Tutor. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Tutor. Papar semua catatan

Khamis, Februari 12, 2009

Yahoo! - chat from your mailbox

Atas permintaan seorang brader, aku publish satu tutorial tentang mcmana nak chit chat macam guna Yahoo! Messenger tapi melalui mailbox.

First, sign-in masuk dalam akaun Yahoo! kamu. Kemudian, kamu nampak tak red arrow kt imej atas? Klik menu tuh (anak panah kecil di tepi menu) dan pilih Bual (Chat).

Keluar pulak kotak mesej seperti di atas. Klik je Masuk (Enter).

Nanti akan keluar list name Yahoo! ID kt panel sebelah kiri tuh. So, just klik pada nama kamu kamu yang nak kamu borak dengannya.

Setel..

***p/s: interface akaun Yahoo! di atas adalah menggunakan Yahoo! Malaysia yang baru.
***p/s:buleh catch up tak bro?

Hafiz

Selasa, Januari 13, 2009

Berhati-hati di Lebuh raya/Jalan raya/Jalan kampung/Felda dan seumpama

Pagi tadi masa sampai kt opis, gua googling sana, gua googling sini. Gua baca member gua punya entry kt blog dia pasal satu kenderaan yang sungguh hensem di pandangan mata si penunggang tuh. Nak tgk? Klik sini. Aku terfikir nak menduplikasi/memanipulasi muka si Olmert baruah menjadi seekor hanjing (mula-mula nak samakan dengan muka khinzir, tp mcm geli jer). sampai satu tahap gua terjumpa satu gambar hanjing yang disatukan dengan muka manusia (aku pon tak kenal sapa lahanat yang disatukan dengan hanjing tuh). Tiba-tiba, tercetus bak gunung berapi di kepala aku akan idea yg sangat hampes dan jahat.

Buat punya buat, aku tgk mcm ada yg tak kena. Oh, aku terlupakan seseorang! Ya, orang itu adalah encik Semak atau lebih gemar mengGLAMORkan diri dgn nama omputih sebagai Bush. Aku pon googling la cari gambar orang jalan2 bawak hanjing. Jumpa la satu gambar selebriti Hollywood jalan2 dgn hanjing beliau. Aku pon modified la gambar tuh. Bab muka hanjing tuh kira nampak ok la. Dah siap dah. Nanti aku 'up' untuk tontonan semua.

Bukan pasal dua ekor lahanat tuh aku nak cerita. Tajuk artikel nih pon pasal Berhati-hati di Jalan raya/ Lebuh raya/ Jalan Kampung/ Felda dsb. So, aku nak cerita pasal kemalangan. Kemalangan yang biasa kita dgr/lihat adalah kemalangan yang membabitkan orang perseorangan/harta benda seperti motor, kereta, lori, bas dsb.

Jarang-jarang kita lihat kemalangan yang membabitkan haiwan (bukan kucing/hanjing yang mmg selalu kita nampak bangkainya bergelimpangan di tepi jalan akibat dilanggar oleh seekor sengal yang memandu/menunggang menggunakan kepala lutot!). Haiwan yang dimaksudkan ialah LEMBU. Aku terkenang pasal sorang member aku yang mengalaminya pada penghujung tahun 2008 lalu.

Tadi masa lunchbreak aku telah berjaya mengangkat idea aku untuk dijadikan animasi menganjing/membahan mmber aku itu. Bila dah siap, aku terfikir plak. Kalau aku menganjing/membahan beliao, takut2 nnt ALLAH Taala balas pada aku plak. Tapi aku agak terlambat kerana telah mengepos komen di Friendster beliao. Arghh...

Habislah aku. Kalau dibalikkan bala tersebut pada aku, apa akan terjadi kepada kesayangan aku (yang berwarna putih comey lotey)?? Semoga Dia meredhai dan melindungi aku. Amin.

Kepada member aku tuh, I am sorry bro. I terlajak sent to ur comment box at Friendster. So sorry.

Apa-apa pon, aku dgn riak dan bongkaknya nak menunjuk-nunjuk animasi tersebut. Tapi bukan untuk menganjing mmber aku tuh, untuk peringatan bersama. PEACE!

Hafiz



Copyright (C) 2009 Hafiznor

Khamis, Januari 08, 2009

Friendster - Customize Profile: Part 2

Lepas dah register an account on Friendster, now it's time to customize your page. Kepada yang beginner, Friendster ada sediakan layout. Tak payah pening-pening nak customize profile dengan coding. Caranya? Pada halaman Home, klik Customize Profile dalam drop-down menu as image below.


Kemudian satu laman akan terpapar. Kat situ, bolehlah pilih layout yang diminati (walau tak cantik/tak suka) dengan klik je button Select. Lepas tuh, jangan lupa nak Save. Button Save ada kat page paling bawah sekali (scroll-down).

Lepas dah Save, kalau nak tengok hasil kreativiti anda tuh (kreatif ke), klik pada Profile di bahagian menu di atas.


Senang je kan. Nanti bila dah jadi amatur, dah biasa/dah tahu selok belok coding, bolehlah nak tukar layout sendiri tuh dengan citarasa terkini.


Setting My Profile

Ok, kembali ke Home. Klik menu Edit Profile. Satu page akan terpapar. Kat situ, bolehlah nak update profile. Lepas dah update, as usual jangan lupa klik Save.



Upload Photos

Klik pada menu Upload Photos.

Satu laman akan terpapar. Klik je pada Browse. Nanti akan pop-up windows untuk pilih gambar mana nak di'upload'. Bila dah pilih, just klik open then click Start Upload. Tunggu sampai gambar-gambar tuh habis di'upload'.


Finally, masukkan caption (jika mahu) dan klik button Save kat bahagian atas tuh.


Siap.

Secara umumnya, page Friendster anda dah lengkap. Kalau nak setkan sesuatu gambar yang di'upload' tuh sebagai main picture, klik je pada Set as primary sebelum Save gambar yang di'upload'.



Selamat mencuba!

**p/s:
klik imej untuk melihat dengan lebih jelas
.

Hafiz

Friendster - web komuniti

Anda ada akaun Friendster? Tahu apa itu Friendster? Kalau yang tak tahu, bolehlah googling untuk mencari erti disebalik perkataan Friendster dan tolong jangan berharap aku akan membongkarkan rahsia di sebalik perkataan Friendster itu kerana aku bukanlah kamus DBP bergerak atau seumpamanya.

Aku cuma nak tunjukkan kepada mereka yang tak tahu how to register or have an account for Friendster.

First, of course anda perlu menaip URL: http://www.friendster.com dan paparan berikut akan terpapar (sekiranya Internet connected).


Then, just fill in some details needed on the right of page. As images below:


After that, just click Next/Langkau jer.. tak payah pening-pening.



Lastly, Friendster akan hantar email pada akaun email yang anda daftarkan. Sila semak dalam Inbox atau kadang-kadang terselit pada Spam. Buka email tersebut dan klik link URL yang diberikan untuk aktifkan akaun friendster anda.


Mudah bukan??


Selamat mencuba!


Hafiz

Khamis, Jun 05, 2008

Photoshop Tutorial - 3D mirror box

Seperti yang dijanjikan, admin memuatnaik tutorial Photoshop di laman YouTube dan khas untuk pengunjung HAFIZ Resource, admin masukkan player YouTube tersebut di laman ini. Selamat mencuba tutorial terbaru ini. ENJOY!!




*anda boleh muaturun secara terus video di atas di SINI

regards;
webmaster@HResource

Isnin, Jun 02, 2008

Ronda-ronda HResource

Assalamualaikum.

Posting kali ini, admin nak memberikan sedikit panduan kepada pengunjung-pengunjung HAFIZ Resource (HResource) dalam memanfaatkan maklumat di dalam laman komuniti ini.

Ramai yang masih keliru cara pengoperasian laman ini. Mungkin ramai yang tidak punya masa untuk menjelajah (explore) secara menyeluruh akan laman ini. OK.

Di sini ada skrin yang menunjukkan antara kandungan dalam laman ini. Di sebelah kanan laman ini, terdapat beberapa menu yang dapat dilihat oleh pengunjung sekalian.


klik imej untuk paparan lebih jelas

Apa yang ingin admin tekankan di sini ialah menu Arkib Blog dan Label yang kurang mendapat perhatian pengunjung sekalian. Menu ini berfungsi sebagai bantuan kepada pengunjung untuk melihat posting yang terdahulu yang telah admin muatnaik.

1. Arkib blog berfungsi sebagai pemapar tajuk-tajuk posting yang admin telah muatnaik mengikut bulan-bulan tertentu.
2. Label berfungsi sebagai label-label (tag) posting yang telah admin muatnaik. Sebagai contoh, label Muaturun (3) yang terpapar menunjukkan posting berkaitan muaturun yang telah admin post dalam laman ini.

Contohnya, kepada pengunjung yang ingin mencari lagu-lagu yang boleh dimuaturun (download), label Muaturun adalah jalan pintas (short cut) untuk anda. Semua posting berlabelkan Muaturun akan dipaparkan dan anda tidak perlu menjelajah satu demi satu posting yang telah admin muatnaik.

Semoga info ini memberikan sedikit bantuan kepada anda menjelajah laman komuniti info dan tutor HResource ini.

regards,
admin@HResource

Ahad, Mei 25, 2008

Lagi Photoshop Tutorial

Kali nih, admin malas nak upload tutorial dalam blog nih. Atas permintaan seorang hamba Allah, admin telah buat satu tutorial dalam bentuk *.pdf.

Sesiapa yang berminat, buleh sedut. Tak kesah punya..
Layaann...


Klik imej untuk contoh paparan dalam tutorial

Tutorial Photoshop #2.pdf

Selasa, Mei 20, 2008

Arts with Photoshop


How to design a mirror to a text/font

Before we start the tutorial, you must've a basics in using Photoshop application at least knew the interface and functions of each menu and tools.
First thing is to open a new canvas. Click File >> New..

For this tutorial, admin choose the 640 x 480 pixels canvas and setting up for a white background.


Next, draw or write down some text to the canvas, like this:

As you can see, on the bottom-right corner, there is a Layer menu. Duplicate the text you want to mirror it by right-click on the layer and choose Duplicate Layer or by pressing Ctrl+J. Make sure the layer is highlighted (blue color).

After duplicated the layer, press Ctrl+T to transform it. On the text, right-click and choose Flip Vertical. The text will turn down.

Press Shift+Left click the text and move it to the bottom of the original layer (text on canvas). Like this.

Then, on the Layer menu, click on Opacity and drag out the scale to the minima percentage as you wish.

Your text will suppose to be like this:




So, have fun with it. Next is the completed mirror text by mine.



best regards;
admin

*sorry for the poor english..

Ahad, April 27, 2008

Listen to HAFIZ Resource Online Music

Listen to my ONLINE music directly from my PC


New application i’ve installed along with my friend helps, Master Muaz. We are now launching a new application for all of HAFIZ Resource visitors – LIVE music with DJ Hafiz.

For now, you can listen to the music that I played on my PC everyday 8.00 p.m till 12.00 a.m. How to listen LIVE?

Here are the several ways to listen to my LIVE radio:

1. Play with Winamp

Open up/run your Winamp application.

On the Add button bottom of the playlist, (for classic skin) click on the Add URL and type down the link – http://hresource.bounceme.net:8000/listen.pls

1. Play with iTune

Open up/run your iTune application.

On the Advance menu, choose the Open Stream and type down the link – http://hresource.bounceme.net:8000

2. Play with Windows Media Player

Open up/run your Windows Media Player.

On the File, choose the Open URL and type down the link – http://hresource.bounceme.net:8000

This LIVE radio is ONLY available while the server on the operation. Besides listen to the LIVE music, the visitor also can send a request song by clicking the link – http://hresource.bounceme.net/request.php

This request session is ONLY available while the server and the DJ on the air (working).


Download full tutorial with image: ListenToTheLIVE.pdf


regards;

theMysterious@admin along with crew

Selasa, April 08, 2008

Ilmu benteng penyelamat diri - 50 soalan vs 1 soalan

Artikel info kali ini aku nak berkongsi tentang satu kisah yang aku kagumi mengenai kepentingan ilmu pengetahuan dan kehebatan seorang ilmuan Islam yang dipetik daripada kitab Akhlak darjah 6 Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor (Majlis Agama Islam Johor).

Kepada pengunjung blog ini yang berasal dari Johor dan pernah bersekolah agama di Johor (bawah kelolaan MAIJ & kerajaan negeri Johor) sekitar tahun 2000 - 2001, mungkin masih ingat akan topik pelajaran ini (Bab/Pelajaran 3).

Di sini aku selitkan sedikit kandungan kisah berkenaan.

Kisah Teladan: Abu Yazid Al-Bustama


Abu Yazid Al-Bustama seorang ahli sufi yang dikejutkan oleh mimpinya supaya pergi ke gereja Sam'an. Tiga kali mimpinya itu berulang. Lalu ia bersiap sedia dengan pakaian dan cara yang diberitahu dalam mimpinya.

Ia masuk ke gereja Sam’an tanpa disedari oleh paderi-paderi yang hadir. Dia sama-sama menanti kedatangan ketua paderi. Setelah ketua paderi datang, ketua paderi itu tidak dapat berucap. Dia tahu ada orang lain, orang Islam di dalam gereja itu. Katanya, “Ada orang yang percaya kepada syariat Muhammad di dalam gereja ini.”

Semua paderi menjadi gempar dan mereka mahu orang itu dibunuh. Namun ketua paderi menghalang sebaliknya ketua paderi meminta orang itu bangun supaya mereka dapat mengenalinya. Abu Yazid Al-Bustama pun bangun, tanpa rasa takut.

Menjawab 50 soalan bertanya 1 soalan:

Ketua paderi berkata, “Wahai pengikut Muhammad, saya akan mengajukan pertanyaan kepada kamu. Jika kamu dapat menjawab semuanya dengan benar, maka saya akan mengikut agama kamu. Namun jika kamu tidak dapat menjawabnya, maka kami akan membunuh kamu.”

Jawab Abu Yazid, “Baiklah! Tanyalah apa sahaja yang kamu mahu tanyakan.”


Secara keseluruhannya, aku tertarik dengan soalan-soalan yang dikemukakan oleh ketua paderi kepada Abu Yazid yang berjumlah 50 soalan dan berjaya dijawab dengan tenang dan betul oleh Abu Yazid. Sebagai balasan, Abu Yazid bertanyakan SATU soalan sahaja yang menyebabkan kesemua paderi memeluk Islam.

Untuk cerita penuh, sila muaturun DI SINI!
Moga kisah ini memberi tauladan dan pengajaran yang berguna sekali kepada semua.

Rabu, Mac 26, 2008

Muaturun FlashVideo - YouTube




ramai yang bertanya kepada aku especially my ex-students from MTI tentang macamana nak download video daripada website YouTube..ok, here aku selitkan TUTOR tentang macamana nak download Video daripada YouTube. In this case, you all need a software that called YouTube Downloader and you can get it HERE!
*p/s: kalao software nih takda, try search using Google Search Engine and type the keyword: "Youtube Downloader"

Ok..after finished the download progress, then run the program. REMEMBER! this is a software that installed to your PC system.

HOW TO DOWNLOAD THE VIDEO?:
ok..the first thing is you've to run the program (YouTube Downloader). Of course, you've to open the YouTube window.
Then, on the URL bar, copy the video link on YouTube like the image below:

Click image for the LARGE VIEW

After that, Paste the link to the YouTube URL bar and just click OK, YES or whatever which is make you so sure to download the video:

Click image for the LARGE VIEW

1. Paste the URL link here.
2. Choose the destination to save the video file.
3. Key-in the video name.
4. Start download the video by clicking here.


WHY I CAN'T PLAY THE VIDEO?:
that's all because, the YouTube video is converted to FLV(flash video format). So, you need a codec to install in your PC system for playing the video file. The codec that I suggest is the K-Lite Codec that can be found by searching with Google Search Engine. For this tutorial, I gave you a free codec that you can download HERE!. - Install the codec to your system and after that, you can play the YouTube video!!


Rabu, Mac 12, 2008

DIY - Create icon

Kepada mereka yang dah bosan dengan icon yang disediakan oleh OS manufacturer memasing, bulehlah menukar hala tuju angin korang dengan membuat sendiri icon untuk program dalam PC korang. Kat sini aku akan tunjukkan guide untuk korang reka sendiri icon korang. So, kita enjoy!

Steps:

Langkah 1
Klik pada gambar untuk imej yang lebih jelas
Langkah pertama sekali, korang bukaklah program Paint yang disediakan oleh OS manufacturer (bagi pengguna OS Microsoft).
Lepas tuh, klik File >> Open. Korang bukaklah gambar mana yang korang nak jadikan sebagai icon.

Langkah 2
Klik pada gambar untuk imej yang lebih jelas
sebagai contoh tutor ni, aku gunakan gambar sorang baby.

Langkah 3
Klik pada gambar untuk imej yang lebih jelas
Pilih Select pada toolbar disebelah kiri.

Langkah 4
Klik pada gambar untuk imej yang lebih jelas
Select atau tentukan area mana yang nak dijadikan sebagai icon. Dalam tutor ini, aku select area muka sahaja.

Langkah 5
Klik pada gambar untuk imej yang lebih jelas
Right-click pada area yang dah select, pilih Copy.

Langkah 6

Lepas tuh, klik File >> New dan Paste pada helaian baru

Langkah 7
Klik pada gambar untuk imej yang lebih jelas
Biasanya akan ada kelililng putih, tp takpa, korang boleh adjust sendiri. Klik pada penjuru yang bertitik biru pada keliling putih tuh. Seret cursor sampai menepati border gambar yang dah di'Paste'.

Langkah 8
Hasilnya akan jadi seperti di atas.

Langkah 9
Klik pada gambar untuk imej yang lebih jelas
Langkah seterusnya, korang simpan gambar tuh. Klik pada File >> Save as..

Langkah 10
Klik pada gambar untuk imej yang lebih jelas
Save gambar tuh pada 'Path' yang korang suka dan namakan dengan sambungan (extension) *.ico. Sebagai contoh tutor nih, aku simpan di 'Desktop' dengan nama " baby.ico ". Dan pilih 24-bit Bitmap (*.bmp; *.dib) pada Save as type.

Langkah 11
Klik pada gambar untuk imej yang lebih jelas
Pada icon yang korang nak tukar tuh, right-click dan pilih Properties.

Langkah 12
Klik pada gambar untuk imej yang lebih jelas
Pada tab Customize, pilih Change Icon. Pilih 'Path' tempat korang simpan fail gambar korang tuh dan klik OK.

HASILNYA
Klik pada gambar untuk imej yang lebih jelas
Inilah hasilnya. Ikon aku dah bertukar.
Selamat mencuba!